Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach

O instytucji

REGULAMIN   ORGANIZACYJNY

GMINNEGO  OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

W PRZYGODZICACH

Rozdział I

POSTANOWIENIA OGÓLNe

§ 1

  Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach  zwany dalej „ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Przygodzice i  realizuje zadania wynikające z:

1. ustawy  z  dnia  12 marca 2004 r. o  pomocy  społecznej ( Dz. U. z 2018 r. poz.  1508 z późn.zm.),

2. ustawy  z  dnia 28 listopada 2003 r. o  świadczeniach  rodzinnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2220 z późn. zm),

3. ustawy  z  dnia  7 września 2007 r.  o  pomocy  osobom  uprawnionym  do  alimentów ( Dz. U. z 2019 r. poz 670),

4. ustawy  z  dnia  21 czerwca 2001 r. o  dodatkach  mieszkaniowych ( Dz. U. z 2017 r. poz. 180 z późn. zm.),

5. ustawy  z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 755 z późn. zm.),

6. ustawy  z  dnia  27 sierpnia 2004 r.  o  świadczeniach  opieki  zdrowotnej  finansowanych  ze  środków  publicznych ( Dz. U. z 2018 r.  poz. 1510 z późn. zm.),

7. ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2017 r. poz. 2092 z późn. zm.),

8. ustawy  z  dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 z późn. zm. ),

9. ustawy  z  dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2137 z późn. zm.),

10. ustawy  z  dnia 29 lipca 2005r. r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015 r. poz 1390 z późn. zm. ),

11. ustawy  z  dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 998 z późn. zm.).

12. ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiety w ciąży i rodzin „ Za życiem” (Dz. U. z  2019 r. poz. 473),

13. ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2018 r. poz. 2134 z późn. zm. ),

14. uchwały nr 80 Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 roku w sprawie ustanowienia rządowego programu „Dobry start” (M.P. z 2018 r. poz. 514),

15. uchwały nr 34 Rady Ministrów z dnia 17 marca 2015 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior WIGOR” na lata 2015-2020,

16. uchwały nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 roku w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.    

§ 2

1. Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przygodzicach określa organizację wewnętrzną i zakres poszczególnych stanowisk.

2. Siedziba Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej  znajduje się w Przygodzicach przy ul. Wrocławskiej nr 50.

3. Regulamin obowiązuje osoby zatrudnione w Ośrodku na podstawie umowy o pracę bez względu na rodzaj pracy i zajmowane stanowisko i inne umowy.

§ 3

Przy realizacji zadań Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach współdziała z organami rządowej administracji ogólnej oraz organami samorządu terytorialnego i innymi instytucjami, organizacjami społecznymi, kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Rozdział II

KIEROWNICTWO GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

§ 4

1. Całokształtem działalności GOPS kieruje  Kierownik.

2. Kierownik GOPS w stosunku do pracowników jest pracodawcą w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.

3. Podczas nieobecności Kierownika GOPS zastępstwo sprawuje pracownik upoważniony przez Wójta Gminy Przygodzice na wniosek Kierownika.

Rozdział III

STRUKTURA ORGANIZACYJNA GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

§ 5

 

W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej tworzy się następujące stanowiska pracy:

1.Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,

2.Główna Księgowa,

3.Księgowa

4Starszy Specjalista Pracy Socjalnej

5.Specjalista Pracy Socjalnej,

6.Starszy Pracownik Socjalny,

7.Pracownik Socjalny,

8.Asystent Rodziny

9.Specjalista

10.Starszy Referent,

     11.Referent,

     12.Pomoc administracyjna,

     13.Sprzątaczka.

§ 6

Do kompetencji Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy w szczególności:

       1. Zarządzanie GOPS i reprezentowanie go na zewnątrz,

  1. Składanie Radzie Gminy corocznych sprawozdań z działalności GOPS oraz przedstawianie potrzeb w zakresie funkcjonowania ośrodka,
  2. Nadzorowanie pracy Głównego Księgowego, w tym podpisywanie stosownych dokumentów oraz sprawozdań,
  3. Nadzorowanie, kontrolowanie pracy samodzielnych stanowisk,
  4. Zatrudnianie pracowników zgodnie z kwalifikacjami i proporcjonalnie do liczby ludności gminy – w stosunku jeden pracownik socjalny na dwa tysiące mieszkańców. Podejmowanie wszelkich decyzji kadrowych i prowadzenie polityki kadrowej GOPS,
  5. Utrzymanie bieżących kontaktów z kierownictwem organów administracji rządowej i samorządowej, a także z innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się pomocą społeczną oraz ze środkami masowego przekazu,
  6. Ustalenie potrzeb Gminy Przygodzice, w tym dokonywanie rozpoznania, analizy i diagnozy sytuacji socjalnej ludności oraz możliwości w zaspakajaniu jej potrzeb,
  7. Nadzór i kontrola nad właściwym sporządzaniem i realizacją planów ośrodka,
  8. Nadzór nad wykonywaniem zleconych przez ośrodek usług dotyczących pomocy społecznej,
  9. Podpisywanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych, zawieranie umów oraz porozumień,
  10. Nadzór nad całokształtem gospodarki ośrodka, zwłaszcza gospodarką finansowo – materialną, funduszem płac oraz sprawozdawczością,
  11. Nadzór nad przestrzeganiem tajemnicy służbowej i zawodowej przez podległych pracowników,
  12. Przyjmowanie skarg, wniosków i interwencji,
  13. Podpisywanie sprawozdań i pism wychodzących poza teren GOPS,
  14. Kontrola dyscypliny pracy,

§ 7

Do zadań Głównego Księgowego, księgowej i pomocy administracyjnej ds. księgowości  GOPS należy w szczególności:

  1. Prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej jednostki organizacyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
  2. Prowadzenie księgowości syntetycznej, analityki wydatków i kosztów,
  3. Prowadzenie kart wynagrodzeń (list płac), organizacja wypłat wynagrodzeń,
  4. Przygotowywanie planów finansowych, preliminarzy, sprawozdawczości i bilansów oraz okresowych analiz finansowych,
  5. Przygotowanie do wypłaty świadczeń realizowanych przez GOPS w ustalonych terminach,
  6. Opracowanie informacji i analiz finansowych. Uzgadnianie na bieżąco z zainteresowanymi pracownikami wielkości posiadanych środków na wypłatę świadczeń, jak również uczestnictwo w przygotowaniu sprawozdawczości w tym zakresie,
  7. Prawidłowe i terminowe sporządzanie  sprawozdań i rozliczeń,
  8. Prawidłowa działalność finansowo – księgowa w tym dokonywanie operacji finansowo – księgowych,
  9. Praca w systemie informatycznym kadrowo – płacowo – księgowym,
  10. Dbałość o gospodarność i celowość wydatkowania środków budżetowych,
  11. Prowadzenie całości spraw pracowniczych pracowników GOPS,
  12. Przygotowywanie dokumentów związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników,
  13. Prowadzenie akt osobowych pracowników,
  14. Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczących pracowników GOPS,
  15. Wystawianie legitymacji służbowych i prowadzenie ich ewidencji,
  16. Prowadzenie dokumentacji Funduszu Świadczeń Socjalnych.
  17. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika jednostki organizacyjnej,

§ 8

   Do zakresu zadań starszego specjalisty pracy socjalnej, specjalisty pracy socjalnej, starszego pracownika socjalnego oraz pracownika socjalnego w GOPS w szczególności należy:

  1. Prowadzenie rozeznania potrzeb mieszkańców powierzonego rejonu pracy socjalnej,
  2. Niesienie pomocy osobom i rodzinom najsłabszym biologicznie, ekonomicznie i społecznie, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie je pokonać,
  3. Analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
  4. Pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
  5. Informowanie zainteresowanych o kryteriach i zasadach przyznawania zasiłków z pomocy społecznej,
  6. Prowadzenie pracy socjalnej polegającej na pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie,
  7. Współdziałanie z organizacjami społecznymi, instytucjami, radami sołeckimi, lekarzami, kościołami itp. W zakresie problemów pomocy społecznej oraz zwiększania skuteczności świadczeń,
  8. Prawidłowe przygotowanie dokumentów dotyczących przyznawania świadczeń z pomocy społecznej,
  9. Prowadzenie dokumentacji dotyczącej skarg i wniosków zgodnie z zasadami  postępowania skargowego wynikającego z określonych przepisów,
  10. Wydawanie na wniosek podopiecznego zaświadczeń o korzystaniu z pomocy społecznej,
  11. Wprowadzanie na bieżąco danych z wywiadów środowiskowych do systemu informatycznego POMOST,
  12. Sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy społecznej,
  13. Przygotowywanie list podopiecznych do dystrybucji żywności z Wielkopolskiego Banku Żywności i rozdysponowanie żywności,
  14. Polityka senioralna.
  15. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika jednostki organizacyjnej,

§ 9

Do zakresu zadań specjalisty, starszego referenta i referenta należy w szczególności:

  1. Przyjmowanie i terminowe załatwianie wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych z dodatkami  oraz dodatków mieszkaniowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
  1. Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń rodzinnych z dodatkami oraz dodatków mieszkaniowych,
  2. Prowadzenie ewidencji spraw świadczeń rodzinnych z dodatkami, funduszu alimentacyjnego oraz dodatków mieszkaniowych,
  3. Informowanie zainteresowanych o kryteriach i zasadach przyznawania świadczeń rodzinnych z dodatkami i dodatków mieszkaniowych,
  4. Sporządzanie list wypłat przyznanych decyzjami administracyjnymi świadczeń i dodatków mieszkaniowych i przekazywanie ich do realizacji do Głównego Księgowego,
  5. Sporządzanie planów finansowych na wypłaty świadczeń i dodatków mieszkaniowych,
  6. Prowadzenie spraw związanych z pomocą państwa osobom uprawnionym do alimentów oraz działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych,
  7. Praca w systemie informatycznym SR, RADIX, SYGNITY
  8. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika GOPS,

§   10

Zadaniem pomocy administracyjnej  jest wykonywanie różnych prac administracyjno- biurowych.

Pomoc administracyjna – wykonuje  czynności związane z działem w którym została zatrudniona

  • pomoc w sporządzaniu sprawozdań ,
  • gromadzenie i przechowywanie akt prawnych i zarządzeń wewnętrznych, 
  • ewidencjonowanie faktur ,
  • czuwanie nad terminowym realizowaniem poleceń i załatwianiem korespondencji,

-  zaopatrzenie w niezbędną dokumentację do działalności podstawowej GOPS.

-  wykonywanie czynności związanych z rozliczeniami finansowymi,

  • prace pomocnicze w zakresie spraw związanych z wysyłką, segregacją i rejestracją

dokumentów,

- wykonywanie innych, wynikających z zakresu obowiązków służbowych, czynności zleconych przez Kierownika GOPS w Przygodzicach.

                                                                                                                                        §11

Do zakresu zadań asystenta rodziny należy:

  1. Określenie wspólnie z rodziną podstawowych problemów występujących w rodzinie oraz zmotywowanie rodziny do współpracy i działań zmierzających do ich pokonania.
  2. Wspieranie rodziny poprzez konsultacje i działania o charakterze edukacyjnym w zakresie:

- prawidłowego wychowania i opieki nad dziećmi (organizowanie czasu wolnego dzieciom, budowanie prawidłowych więzi miedzy członkami rodziny, rozwijanie umiejętności wychowawczych. Aktywne uczestnictwo w życiu szkolnym dziecka)

- dbania o zdrowie (higiena, pielęgnacja, prawidłowe odżywianie, rekreacja, w razie potrzeb: leczenie i rehabilitacja)

- gospodarowanie budżetem domowym (planowanie i monitorowanie wydatków, oszczędne gospodarowanie mediami)

-koordynowanie prac na rzecz domu i rodziny (np. związanych z naprawą, załatwianiem spraw urzędowych, znalezieniem pracy, kontaktów ze służba zdrowia)

- usamodzielniania się poprzez uzupełnianie wykształcenia i podjęcie pracy, dbałości o edukacje i rozwój dzieci

  1. Informowanie rodziny o możliwościach skorzystania z pomocy i usług różnych instytucji w zależności od potrzeb (np. możliwości korzystania z placówek zaplecza socjalnego: świetlic, klubów zainteresowań, przychodni i poradni, placówek sportowych i rekreacji, urzędów itd..)
  2. Pomoc rodzinie w rozszerzaniu kontaktów, stymulowanie podopiecznego do samodzielnego poszukiwania w swoim otoczeniu nowych możliwości; sił, osób, grup, instytucji lub ułatwianie mu tego np. poprzez towarzyszenie i wsparcie
  3. Prowadzenie dokumentacji (dziennik wizyt w środowisku i pracy z rodziną, plany pracy i pomocy rodzinie oraz inne) oraz sporządzanie sprawozdania z zakresu powierzonych zadań)
  4. Współpraca z pracownikiem socjalnym w zakresie podjętej pracy z rodziną i pomocy w rozwiązywaniu jej problemów
  5. Monitorowanie i wspieranie procesu zmian, wzmacnianie i pokazywanie rezultatów własnych osiągnięć, dalsze budowanie aktywnej postawy członków rodzin
  6. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Ośrodka nie objętych zakresem, a bezpośrednio związanych z działalnością jednostki

1. Do zakresu zadań sprzątaczki należy w szczególności:

       1.Utrzymanie bieżącej czystości i porządku w ośrodku zgodnie z wymogami higieny pracy,

2.Troska o czystość obejścia ośrodka,

3.Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika GOPS.

§ 13

Wykaz zadań szczegółowych pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przygodzicach zawarto w zakresach czynności i regulaminie pracy.

 

Rozdział IV

TRYB  PRACY OŚRODKA

§ 14

Zasady obsługi interesantów:

  1. Rejon działania pracowników socjalnych obejmują wyznaczone miejscowości Gminy Przygodzice,
  2. Przyjęcia interesantów odbywają się codziennie  w godzinach od 800 do 1500,
  3. Wyjścia pracowników terenowych tj pracowników socjalnych i asystentów rodzin reguluje zeszyt wyjść
  4. Kierownik ośrodka przyjmuje interesantów w ramach skarg i wniosków poniedziałki w godzinach od 800 do 1200,
  5. Poza kolejnością są załatwiane osoby niepełnosprawne oraz kobiety z widoczną ciążą.
  6. Kierownik ośrodka  po otrzymaniu skargi lub wniosku prowadzi postępowanie wyjaśniające wszystkie zaistniałe okoliczności, załatwia sprawę, przygotowuje odpowiedź, której kopię dołącza do rejestru skarg.

 

§ 15

Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów  normatywnych.

  1. Zarządzenia, decyzje administracyjne ,postanowienia oraz korespondencję podpisuje Kierownik ośrodka,
  2. W czasie nieobecności Kierownika sprawy określone w pkt. 1  podpisuje osoba upoważniona przez Wójta Gminy Przygodzice na wniosek Kierownika ośrodka.

 

§ 16

       Organizacja pracy ośrodka.

  1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach jest czynny w dniach:

1)W  poniedziałek         w godzinach od 8 do 16.00

2)Od wtorku do  piątku   w godzinach od 700 do 1500 .

       3)Wszystkie soboty są wolne od pracy

       4)Pracodawca może w drodze Zarządzenia Kierownika ustalić z przedstawicielem załogi odpracowane dnia wolnego w sobotę.

  1. Pracownik, który na polecenie przełożonego pracował w dni wolne od pracy, otrzymuje dzień wolny na zasadach określonych w kodeksie pracy i ustawie o pracownikach samorządowych.
  2. Czas pracy wynosi 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo przy uwzględnieniu wolnych wszystkich sobót.
  3. Praca pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest możliwa do indywidualnego ustalenia szczególnie w celu kontroli w środowiskach w godzinach popołudniowych u  rodzin z dysfunkcją społeczną zatwierdzona przez pracodawcę.
  4. Okres rozliczeniowy obejmuje trzy kolejne miesiące kalendarzowe.

§ 17

Obowiązki pracownika i zakładu pracy:

  1. Do obowiązków pracownika ośrodka należy rzetelne wykonywanie przydzielonych mu zadań z uwzględnieniem interesów gminy oraz indywidualnych interesów mieszkańców, a w szczególności:

                     1)Przestrzeganie regulaminu organizacyjnego,

2)Przestrzeganie prawa,

3)Wykonywanie zadań sprawnie, sumiennie, bezstronnie,

4)Zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przewidzianym przez prawo,

5)Zachowanie życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikiem, współpracownikami i

    podopiecznymi ośrodka,

6)Zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,

       7)Staranny i estetyczny ubiór.

     2.    Pracownikowi ośrodka przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego
            stanowiska.

     3.    Pracownik ośrodka ma prawo do korzystania z urlopu wypoczynkowego – zgodnie

            z planem urlopów, po uzgodnieniu z Kierownikiem GOPS,

     4.    Pracownikowi ośrodka przysługuje nagroda jubileuszowa za wieloletnią pracę,

     5.    Za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatyw w pracy
            pracownik może otrzymać nagrodę pieniężną lub wyróżnienie,

§ 18

Dyscyplina pracy:

  1. Pracownik ośrodka zobowiązany jest do przestrzegania ustalonego czasu pracy,
  2. Nieobecność pracownika na stanowisku pracy powinna być odnotowana w książce wyjść,
  3. Kontrole obecności pracownika przeprowadza Kierownik GOPS na podstawie listy obecności,
  4. Zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz zwolnienie od pracy regulują odrębne przepisy,

Rozdział V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 19

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach realizuje swoje zadania w oparciu o roczny plan pracy.

 

§ 20

 

              1.Regulamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia,

2.Z dniem wejścia w życie Regulaminu Organizacyjnego traci moc obowiązującą dotychczasowy regulamin.

 

p .o. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej

Agnieszka Mielcarek

ZAŁĄCZNIKI:

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Maj 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.