O instytucji
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
W PRZYGODZICACH
Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNe
§ 1
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach zwany dalej „ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Przygodzice i realizuje zadania wynikające z:
1. ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 z późn.zm.),
2. ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2220 z późn. zm),
3. ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów ( Dz. U. z 2019 r. poz 670),
4. ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych ( Dz. U. z 2017 r. poz. 180 z późn. zm.),
5. ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 755 z późn. zm.),
6. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1510 z późn. zm.),
7. ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2017 r. poz. 2092 z późn. zm.),
8. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2018 r. poz. 1457 z późn. zm. ),
9. ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2137 z późn. zm.),
10. ustawy z dnia 29 lipca 2005r. r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. z 2015 r. poz 1390 z późn. zm. ),
11. ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2018 r. poz. 998 z późn. zm.).
12. ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiety w ciąży i rodzin „ Za życiem” (Dz. U. z 2019 r. poz. 473),
13. ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2018 r. poz. 2134 z późn. zm. ),
14. uchwały nr 80 Rady Ministrów z dnia 30 maja 2018 roku w sprawie ustanowienia rządowego programu „Dobry start” (M.P. z 2018 r. poz. 514),
15. uchwały nr 34 Rady Ministrów z dnia 17 marca 2015 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Senior WIGOR” na lata 2015-2020,
16. uchwały nr 140 Rady Ministrów z dnia 15 października 2018 roku w sprawie ustanowienia wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” na lata 2019-2023.
§ 2
1. Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przygodzicach określa organizację wewnętrzną i zakres poszczególnych stanowisk.
2. Siedziba Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej znajduje się w Przygodzicach przy ul. Wrocławskiej nr 50.
3. Regulamin obowiązuje osoby zatrudnione w Ośrodku na podstawie umowy o pracę bez względu na rodzaj pracy i zajmowane stanowisko i inne umowy.
§ 3
Przy realizacji zadań Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach współdziała z organami rządowej administracji ogólnej oraz organami samorządu terytorialnego i innymi instytucjami, organizacjami społecznymi, kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Rozdział II
KIEROWNICTWO GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 4
1. Całokształtem działalności GOPS kieruje Kierownik.
2. Kierownik GOPS w stosunku do pracowników jest pracodawcą w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.
3. Podczas nieobecności Kierownika GOPS zastępstwo sprawuje pracownik upoważniony przez Wójta Gminy Przygodzice na wniosek Kierownika.
Rozdział III
STRUKTURA ORGANIZACYJNA GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ
§ 5
W Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej tworzy się następujące stanowiska pracy:
1.Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej,
2.Główna Księgowa,
3.Księgowa
4Starszy Specjalista Pracy Socjalnej
5.Specjalista Pracy Socjalnej,
6.Starszy Pracownik Socjalny,
7.Pracownik Socjalny,
8.Asystent Rodziny
9.Specjalista
10.Starszy Referent,
11.Referent,
12.Pomoc administracyjna,
13.Sprzątaczka.
§ 6
Do kompetencji Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej należy w szczególności:
1. Zarządzanie GOPS i reprezentowanie go na zewnątrz,
- Składanie Radzie Gminy corocznych sprawozdań z działalności GOPS oraz przedstawianie potrzeb w zakresie funkcjonowania ośrodka,
- Nadzorowanie pracy Głównego Księgowego, w tym podpisywanie stosownych dokumentów oraz sprawozdań,
- Nadzorowanie, kontrolowanie pracy samodzielnych stanowisk,
- Zatrudnianie pracowników zgodnie z kwalifikacjami i proporcjonalnie do liczby ludności gminy – w stosunku jeden pracownik socjalny na dwa tysiące mieszkańców. Podejmowanie wszelkich decyzji kadrowych i prowadzenie polityki kadrowej GOPS,
- Utrzymanie bieżących kontaktów z kierownictwem organów administracji rządowej i samorządowej, a także z innymi instytucjami i organizacjami zajmującymi się pomocą społeczną oraz ze środkami masowego przekazu,
- Ustalenie potrzeb Gminy Przygodzice, w tym dokonywanie rozpoznania, analizy i diagnozy sytuacji socjalnej ludności oraz możliwości w zaspakajaniu jej potrzeb,
- Nadzór i kontrola nad właściwym sporządzaniem i realizacją planów ośrodka,
- Nadzór nad wykonywaniem zleconych przez ośrodek usług dotyczących pomocy społecznej,
- Podpisywanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych, zawieranie umów oraz porozumień,
- Nadzór nad całokształtem gospodarki ośrodka, zwłaszcza gospodarką finansowo – materialną, funduszem płac oraz sprawozdawczością,
- Nadzór nad przestrzeganiem tajemnicy służbowej i zawodowej przez podległych pracowników,
- Przyjmowanie skarg, wniosków i interwencji,
- Podpisywanie sprawozdań i pism wychodzących poza teren GOPS,
- Kontrola dyscypliny pracy,
§ 7
Do zadań Głównego Księgowego, księgowej i pomocy administracyjnej ds. księgowości GOPS należy w szczególności:
- Prowadzenie rachunkowości oraz gospodarki finansowej jednostki organizacyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami,
- Prowadzenie księgowości syntetycznej, analityki wydatków i kosztów,
- Prowadzenie kart wynagrodzeń (list płac), organizacja wypłat wynagrodzeń,
- Przygotowywanie planów finansowych, preliminarzy, sprawozdawczości i bilansów oraz okresowych analiz finansowych,
- Przygotowanie do wypłaty świadczeń realizowanych przez GOPS w ustalonych terminach,
- Opracowanie informacji i analiz finansowych. Uzgadnianie na bieżąco z zainteresowanymi pracownikami wielkości posiadanych środków na wypłatę świadczeń, jak również uczestnictwo w przygotowaniu sprawozdawczości w tym zakresie,
- Prawidłowe i terminowe sporządzanie sprawozdań i rozliczeń,
- Prawidłowa działalność finansowo – księgowa w tym dokonywanie operacji finansowo – księgowych,
- Praca w systemie informatycznym kadrowo – płacowo – księgowym,
- Dbałość o gospodarność i celowość wydatkowania środków budżetowych,
- Prowadzenie całości spraw pracowniczych pracowników GOPS,
- Przygotowywanie dokumentów związanych z zatrudnianiem i zwalnianiem pracowników,
- Prowadzenie akt osobowych pracowników,
- Opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczących pracowników GOPS,
- Wystawianie legitymacji służbowych i prowadzenie ich ewidencji,
- Prowadzenie dokumentacji Funduszu Świadczeń Socjalnych.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika jednostki organizacyjnej,
§ 8
Do zakresu zadań starszego specjalisty pracy socjalnej, specjalisty pracy socjalnej, starszego pracownika socjalnego oraz pracownika socjalnego w GOPS w szczególności należy:
- Prowadzenie rozeznania potrzeb mieszkańców powierzonego rejonu pracy socjalnej,
- Niesienie pomocy osobom i rodzinom najsłabszym biologicznie, ekonomicznie i społecznie, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej i nie są w stanie samodzielnie je pokonać,
- Analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
- Pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin,
- Informowanie zainteresowanych o kryteriach i zasadach przyznawania zasiłków z pomocy społecznej,
- Prowadzenie pracy socjalnej polegającej na pomocy osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie,
- Współdziałanie z organizacjami społecznymi, instytucjami, radami sołeckimi, lekarzami, kościołami itp. W zakresie problemów pomocy społecznej oraz zwiększania skuteczności świadczeń,
- Prawidłowe przygotowanie dokumentów dotyczących przyznawania świadczeń z pomocy społecznej,
- Prowadzenie dokumentacji dotyczącej skarg i wniosków zgodnie z zasadami postępowania skargowego wynikającego z określonych przepisów,
- Wydawanie na wniosek podopiecznego zaświadczeń o korzystaniu z pomocy społecznej,
- Wprowadzanie na bieżąco danych z wywiadów środowiskowych do systemu informatycznego POMOST,
- Sporządzanie decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń pomocy społecznej,
- Przygotowywanie list podopiecznych do dystrybucji żywności z Wielkopolskiego Banku Żywności i rozdysponowanie żywności,
- Polityka senioralna.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika jednostki organizacyjnej,
§ 9
Do zakresu zadań specjalisty, starszego referenta i referenta należy w szczególności:
- Przyjmowanie i terminowe załatwianie wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych z dodatkami oraz dodatków mieszkaniowych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa,
- Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach świadczeń rodzinnych z dodatkami oraz dodatków mieszkaniowych,
- Prowadzenie ewidencji spraw świadczeń rodzinnych z dodatkami, funduszu alimentacyjnego oraz dodatków mieszkaniowych,
- Informowanie zainteresowanych o kryteriach i zasadach przyznawania świadczeń rodzinnych z dodatkami i dodatków mieszkaniowych,
- Sporządzanie list wypłat przyznanych decyzjami administracyjnymi świadczeń i dodatków mieszkaniowych i przekazywanie ich do realizacji do Głównego Księgowego,
- Sporządzanie planów finansowych na wypłaty świadczeń i dodatków mieszkaniowych,
- Prowadzenie spraw związanych z pomocą państwa osobom uprawnionym do alimentów oraz działania podejmowane wobec dłużników alimentacyjnych,
- Praca w systemie informatycznym SR, RADIX, SYGNITY
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika GOPS,
§ 10
Zadaniem pomocy administracyjnej jest wykonywanie różnych prac administracyjno- biurowych.
Pomoc administracyjna – wykonuje czynności związane z działem w którym została zatrudniona
- pomoc w sporządzaniu sprawozdań ,
- gromadzenie i przechowywanie akt prawnych i zarządzeń wewnętrznych,
- ewidencjonowanie faktur ,
- czuwanie nad terminowym realizowaniem poleceń i załatwianiem korespondencji,
- zaopatrzenie w niezbędną dokumentację do działalności podstawowej GOPS.
- wykonywanie czynności związanych z rozliczeniami finansowymi,
- prace pomocnicze w zakresie spraw związanych z wysyłką, segregacją i rejestracją
dokumentów,
- wykonywanie innych, wynikających z zakresu obowiązków służbowych, czynności zleconych przez Kierownika GOPS w Przygodzicach.
§11
Do zakresu zadań asystenta rodziny należy:
- Określenie wspólnie z rodziną podstawowych problemów występujących w rodzinie oraz zmotywowanie rodziny do współpracy i działań zmierzających do ich pokonania.
- Wspieranie rodziny poprzez konsultacje i działania o charakterze edukacyjnym w zakresie:
- prawidłowego wychowania i opieki nad dziećmi (organizowanie czasu wolnego dzieciom, budowanie prawidłowych więzi miedzy członkami rodziny, rozwijanie umiejętności wychowawczych. Aktywne uczestnictwo w życiu szkolnym dziecka)
- dbania o zdrowie (higiena, pielęgnacja, prawidłowe odżywianie, rekreacja, w razie potrzeb: leczenie i rehabilitacja)
- gospodarowanie budżetem domowym (planowanie i monitorowanie wydatków, oszczędne gospodarowanie mediami)
-koordynowanie prac na rzecz domu i rodziny (np. związanych z naprawą, załatwianiem spraw urzędowych, znalezieniem pracy, kontaktów ze służba zdrowia)
- usamodzielniania się poprzez uzupełnianie wykształcenia i podjęcie pracy, dbałości o edukacje i rozwój dzieci
- Informowanie rodziny o możliwościach skorzystania z pomocy i usług różnych instytucji w zależności od potrzeb (np. możliwości korzystania z placówek zaplecza socjalnego: świetlic, klubów zainteresowań, przychodni i poradni, placówek sportowych i rekreacji, urzędów itd..)
- Pomoc rodzinie w rozszerzaniu kontaktów, stymulowanie podopiecznego do samodzielnego poszukiwania w swoim otoczeniu nowych możliwości; sił, osób, grup, instytucji lub ułatwianie mu tego np. poprzez towarzyszenie i wsparcie
- Prowadzenie dokumentacji (dziennik wizyt w środowisku i pracy z rodziną, plany pracy i pomocy rodzinie oraz inne) oraz sporządzanie sprawozdania z zakresu powierzonych zadań)
- Współpraca z pracownikiem socjalnym w zakresie podjętej pracy z rodziną i pomocy w rozwiązywaniu jej problemów
- Monitorowanie i wspieranie procesu zmian, wzmacnianie i pokazywanie rezultatów własnych osiągnięć, dalsze budowanie aktywnej postawy członków rodzin
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Ośrodka nie objętych zakresem, a bezpośrednio związanych z działalnością jednostki
1. Do zakresu zadań sprzątaczki należy w szczególności:
1.Utrzymanie bieżącej czystości i porządku w ośrodku zgodnie z wymogami higieny pracy,
2.Troska o czystość obejścia ośrodka,
3.Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika GOPS.
§ 13
Wykaz zadań szczegółowych pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przygodzicach zawarto w zakresach czynności i regulaminie pracy.
Rozdział IV
TRYB PRACY OŚRODKA
§ 14
Zasady obsługi interesantów:
- Rejon działania pracowników socjalnych obejmują wyznaczone miejscowości Gminy Przygodzice,
- Przyjęcia interesantów odbywają się codziennie w godzinach od 800 do 1500,
- Wyjścia pracowników terenowych tj pracowników socjalnych i asystentów rodzin reguluje zeszyt wyjść
- Kierownik ośrodka przyjmuje interesantów w ramach skarg i wniosków poniedziałki w godzinach od 800 do 1200,
- Poza kolejnością są załatwiane osoby niepełnosprawne oraz kobiety z widoczną ciążą.
- Kierownik ośrodka po otrzymaniu skargi lub wniosku prowadzi postępowanie wyjaśniające wszystkie zaistniałe okoliczności, załatwia sprawę, przygotowuje odpowiedź, której kopię dołącza do rejestru skarg.
§ 15
Zasady podpisywania pism, dokumentów finansowych, decyzji i aktów normatywnych.
- Zarządzenia, decyzje administracyjne ,postanowienia oraz korespondencję podpisuje Kierownik ośrodka,
- W czasie nieobecności Kierownika sprawy określone w pkt. 1 podpisuje osoba upoważniona przez Wójta Gminy Przygodzice na wniosek Kierownika ośrodka.
§ 16
Organizacja pracy ośrodka.
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach jest czynny w dniach:
1)W poniedziałek w godzinach od 8 do 16.00
2)Od wtorku do piątku w godzinach od 700 do 1500 .
3)Wszystkie soboty są wolne od pracy
4)Pracodawca może w drodze Zarządzenia Kierownika ustalić z przedstawicielem załogi odpracowane dnia wolnego w sobotę.
- Pracownik, który na polecenie przełożonego pracował w dni wolne od pracy, otrzymuje dzień wolny na zasadach określonych w kodeksie pracy i ustawie o pracownikach samorządowych.
- Czas pracy wynosi 8 godzin na dobę i 40 godzin tygodniowo przy uwzględnieniu wolnych wszystkich sobót.
- Praca pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej jest możliwa do indywidualnego ustalenia szczególnie w celu kontroli w środowiskach w godzinach popołudniowych u rodzin z dysfunkcją społeczną zatwierdzona przez pracodawcę.
- Okres rozliczeniowy obejmuje trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
§ 17
Obowiązki pracownika i zakładu pracy:
- Do obowiązków pracownika ośrodka należy rzetelne wykonywanie przydzielonych mu zadań z uwzględnieniem interesów gminy oraz indywidualnych interesów mieszkańców, a w szczególności:
1)Przestrzeganie regulaminu organizacyjnego,
2)Przestrzeganie prawa,
3)Wykonywanie zadań sprawnie, sumiennie, bezstronnie,
4)Zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przewidzianym przez prawo,
5)Zachowanie życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikiem, współpracownikami i
podopiecznymi ośrodka,
6)Zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nim,
7)Staranny i estetyczny ubiór.
2. Pracownikowi ośrodka przysługuje wynagrodzenie stosowne do zajmowanego
stanowiska.
3. Pracownik ośrodka ma prawo do korzystania z urlopu wypoczynkowego – zgodnie
z planem urlopów, po uzgodnieniu z Kierownikiem GOPS,
4. Pracownikowi ośrodka przysługuje nagroda jubileuszowa za wieloletnią pracę,
5. Za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatyw w pracy
pracownik może otrzymać nagrodę pieniężną lub wyróżnienie,
§ 18
Dyscyplina pracy:
- Pracownik ośrodka zobowiązany jest do przestrzegania ustalonego czasu pracy,
- Nieobecność pracownika na stanowisku pracy powinna być odnotowana w książce wyjść,
- Kontrole obecności pracownika przeprowadza Kierownik GOPS na podstawie listy obecności,
- Zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz zwolnienie od pracy regulują odrębne przepisy,
Rozdział V
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 19
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przygodzicach realizuje swoje zadania w oparciu o roczny plan pracy.
§ 20
1.Regulamin wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia,
2.Z dniem wejścia w życie Regulaminu Organizacyjnego traci moc obowiązującą dotychczasowy regulamin.
p .o. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej
Agnieszka Mielcarek